Syksyn uutuuskirjoista varsinkin näin ortodoksisesta
näkökulmasta ylitse muiden nousee Marko
Annalan Paasto, Like 2018.
Kirjailija Annala on mielenkiintoinen persoona;
pitkätukkainen metallimusiikkia soittavan Mokoma-yhtyeen keulakuva ja
rocklyyrikko, joka ulkoiselta olemukseltaan istuu niin metallimusiikin kuin
ortodoksiseen muottiin partoineen. Jo tällainen asetelma herättää mielenkiinnon
kirjaan.
Paasto kertoo syvällä ortodoksisessa uskossa eläneen
Matiaksen Jumalan olemassaolon epäilyksestä, uskon kriisin hitaasta
kehityksestä ja lopullisesta ratkaisusta, jos nyt lopullista ratkaisua on
olemassakaan sekä kriisin vaikutuksesta koko miehen elämään. Kirjassa on itse
asiassa vähän varsinaista hengellistä pohdiskelua, vaan tarina ja asia on
istutettu sulavasti Matiaksen arkielämään. Väillä tuntui, että tarina lähtee
vähän liikaakin sivuraiteille, mutta loppujen lopuksi jokaisella
sivulauseellakin on tehtävänsä tarinassa. Matiaksen taakka tuntuu selässä ja
Panacodia menee. Kipu on uskottavasti kuvattu. Vaimon muutolla Afrikkaan on
myös tarinassa vahva symbolinen merkitys. Samoin uuden ihmisen, Tessan,
ilmestyminen miehen elämään. Onneksi Tessan ja Matiaksen suhteesta ei tule perinteistä ihmissuhdemössöä, vaan siinä on
jotain syvempää, kiehtovaa mystisyyttä. Tessa on haavoittunut enkeli niin kuin
Matiaksen usko, tärkeä asia, josta pitää kuitenkin luopua ja joka jää ikuiseksi
arvoitukseksi. Erityisesti kosketti
kuvaus kirkosta eroamisesta netin kautta, sormien leikki hiirellä, lasi vettä
ja paluu toimenpiteeseen. Sitten klikkaus ja se oli siinä. Näin helppoa se on
olevinaan.
Matias ei jää
pelkästään uskonsa kanssa harhailevaksi mieheksi, vaan hänen elämäntarinansa
rakentuu kokonaiseksi muistojen kautta. Tyyne-mummi tekee lähtöä vanhainkodissa
ja samalla tulee kuvatuksi hyvin konkreettisesti Matiaksen lapsuuden kotia
maton hapsuja myöten.
Matias on
rauhallinen mies, joka tekee ratkaisunsa lähes arkisesti niiden vaikuttavuuteen
nähden. Kirkon palkkalistoilta lähtö ja antikvariaatin perustaminen on vähän
liiankin jokapäiväinen tapahtuma.
Isä Herman kuvataan
juuri niin lempeänä kuin ortodoksipappi ikinä voivaan kuvata. Hän ei tuomitse,
ei saarnaa, ei koeta käännyttää, näyttää vain surunsa hiljaisesti hylkäämättä
Matiasta. Isä Hermannin antikvariaatin siunaaminenkin on kuvattu hyvin
minimalisesti. Jää lukijan arvailun varaan, mitä Matiaksen mielessä liikkuu,
kun hän käy viimeisen kerran ehtoollisella, jo juridisesti kirkosta eronneena.
Syntyy kuva, että Matias ei tunnetasolla kuitenkaan ole irti kirkosta.
Toisaalta niinhän se on, että rutiinit saattavat säilyä pitkäänkin, vaikka
asiallisesti henkilö ei niitä koe tarvitsevansa. Vai tarvitseeko?
Matiaksen tarinassa oli paljon tuttua. Itse olen vain
kokenut kirkko- ja jumalanpohdinnan käänteisessä järjestyksessä. Tiedän, miten
yksin ihminen on tuossa tilanteessa. Elin vuosikymmeniä vahvasti ateistisessa
ympäristössä. Silloinkin toki perusarvoja olivat heikomman puolustaminen,
ihmisestä välittäminen, tasa-arvo. Arvot eivät ole kadonneet mihinkään, eikä
niitä tarvinnut lähteä etsimään kirkon piiristä. Mutta aivan kuten Matiaksella
epäily Jumalan olemassaolosta hiipi hiljaa tajuntaan, kuitenkin toisin päin,
että jospa Hän sittenkin on. Tunne kasvoi ja vahvistui kunnes tuli ratkaisun
aika. Minun elinpiirissäni ei ollut lempeää Isää saattelemassa, ei kyllä
pilkkaakaan, asia vain vaiettiin ja sille hymähdeltiin väheksyvästi. Taisi
jonkinlainen hullun leimakin ilmestyä, mutta sehän nyt ei ole mitenkään
haavoittavaa, pikemminkin hymyilyttävää.
Ja samoin kuin Matiaksella, ratkaisulla oli omalta, joskin pieneltä
osaltaan, vaikutusta konkreettisiin muutoksiin.
Hengellinen elämä on jatkuvaa pohdintaa kuten Paaston loppulauseessa
sanotaan Enkä
minä vieläkään tiedä, mutta minä tunnen.
Kaikkivaltiasta hyvää jumalaa ei ole, sen voin kaikille kertoa sen jälkeen, kun olen koko aikuisen elämäni joutunut katselemaan syyttömien kärsimystä. Korkeintaan on hyvä, mutta heikko jumala. - Tästä pisteestä lähtee myös minun mietteeni, että ehkä Jumala silti on - toisenlainen, mutta Jumala.
VastaaPoistaJa sitäpä olen nyt pohdiskelemassa - 1 vuosi 8 kuukautta miehen kuoleman jälkeen yksinelävänä. Taas yhtä seinää vasten asetettuna, omaa itseäni vaativasti tuijottavana.