Usko on äärimmäisen henkilökohtainen asia. On silti ollut jo jonkin aikaa mietinnässä kirjoittaa muutama sana tästäkin itseäni koskettavasta
asiasta. Tarkoitus ei ole käännyttää ketään, kun ei minuakaan kukaan maallinen olento käännyttänyt. Jotenkin vaan pyörähdin.
Minä, Sergei ja Hermanni |
Kaikki alkoi, kun kyllästyin olemaan pakana ja aloin salaa mietiskellä
Jumalaa. Salaa, koska elin vahvasti sellaisessa perheessä ja yhteisössä, joissa
tämä teema ei ollut mitenkään relevantti. Mitään äkkikirkastumista ei tapahtunut. Jotenkin vaan alkoi tuntua, ettei kyennyt enää omin voimin olemaan
tarpeeksi oikeudenmukainen, tasa-arvoinen ja kaikkea sitä, millaiseksi
ihmisyyden mielsin. Eniten onnistuin
rikkomaan itseäni ja tietenkin siinä sivussa lähipiiriäni. Mummo ja opettajat tekivät tutuksi Jumalan, joka kyttäsi
joka nurkassa, arvosteli ja rankaisi, luki jopa ajatukset. Oli helpotus kieltää tällainen olio ja heittäytyä muitten
mukana naureskelemaan. Lapsuudesta jäi kuitenkin itämään ajatus, että jos on sittenkin
olemassa jokin näkymätön voima. Jäi myös tapa hädän hetkellä ristiä kädet.
Tällä viisaudella, jossa nyt elän, näen Jumalan energiana, joka on läsnä kaikessa ja pitää yllä koko olemassaoloa.
Siis filosofian ydinkysymykseen, kumpi oli ensin, henki vai aine, vastaan, että
henki. Kyllä se ensimmäinen bakteeri, joka veden ja valon vaikutuksesta syntyi,
tarvitsi energiaa liikkuakseen ja lisääntyäkseen. Ei vesikään liikahda ilman
energiaa. Sairaanhoitajakoulutuksen kemian ja fysiikan tunnilla tämä energiakysymys
avautui aika hyvin. Kiitos myös ravitsemusopin
opettajalle, joka tikusta tätä väänsi. Kutsun siis energiaa Jumalaksi. Tämä jumalenergia on läsnä
siis kaikkialla, jokaisen solun sisällä, ulkona ja pinnalla. Se on niin
universaali ja ääretön, ettei sitä oikein pysty edes tajuamaan. En ole teologiassa niin pitkällä, että kykenisin
analysoimaan sitä, kuinka Jumalan sana tuli tietoomme. Katsonkin, että sisältö
on tärkein. Se, mitä meiltä ihmisinä vaaditaan ihmisinä.
Arvostettu hengellinen johtaja, englantilainen piispa Kallistos Ware avaa kirjassaan Ortodoksinen tie hengellisyyden polkua puhumalla ensiksikin
hyveitten harjoittamisesta. Et voi tehdä hyviä tekoja ilman tietoisuuttaa oikeasta
ja väärästä, velvollisuudentunnosta. Olemme vastuussa lähimmäisistämme. Tässä kristinusko ja marxilainen maailmankatsomus
kohtaavat. Marxilaisuuden painopiste on yhteiskunnallisessa vaikuttamisessa,
kristinuskossa enemmän ehkä henkilökohtaisissa toimissa, joita niitäkin toki
voidaan suorittaa yhteisöllisesti. Onhan se toki tehokkaampaakin yhdessä ja
joukkovoimalla kuin omissa pikkupiireissämme. Joka tapauksessa molemmat edellyttävät
aktiivista elämää oman itsemme ulkopuolella. Luonnon ja Jumalan mietiskely lasketaan myös hengellisen tien
maamerkkeihin. Luonto kertoo meille niin
paljon kuin sitä kykenemme lukemaan. Tietoisina olentoina olemme siitä
vastuussa. Ikävä kyllä, sen suurimmat viholliset myös. Jumalan mietiskely ainakin
omalla kohdallani on kausiluontoista. Joskus sitä on enemmän hengellinen,
joskus vähemmän. Sisäiseen pohdintaan paasto antaa hyvät raamit. Tässä ei nyt
puhuta niinkään ruokapaastosta, vaan ajasta, jossa koetetaan kiinnittää
huomiota omaan sisäiseen maailmaan. Joskus
on todella hyvä pysähtyä, hidastaa omaa
oravanpyöräänsä. Paasto on minulle myös
protesti nykyajan kulutusyhteiskuntaa vastaan.
Menin Valamon opistoon elämäkertakirjoittamisen kurssille
1999. Kun kurssi oli ohi, tiesin, että minun tehtäväni on kirjoittaa ja aloin
suuntautua siihen suuntaan. Opiskelin kirjoittamista ja kaikkea kirjallisuuteen
liittyvää, kuten kirjallisuusterapiaa. Lueskelin ortodoksista kirjallisuutta. Todella
jäyhää ja vaikeaselkoista se oli. Kävin kirkossa silloin tällöin, pääasiassa
Valamossa, jonka lyhytkursseja olen käynyt monta. Olen myös koulutettu
luostariopas. Kirkossa oli aluksi
parasta, että sai olla ihan rauhassa omien ajatustensa kanssa ja esteetikko kun
olen, myös ympäristö viehätti. Liityin kirkkoon
vähän liian suurella rytinällä 2002. Ovet eivät olleet auki eikä sydämeni.
Tarvitsin ne pari yksinäistä vuotta, jota siitä seurasi. Olin yksin kotona ja yksin kirkossa. Otin etäisyyttä, mutta menin
kuitenkin naapuriseurakunnan opetettavien kerhoon vähän sillä mielellä, että
minähän katson tämän ihan pohjia myöten. Kiitos isä Timo Hirvosen, liityin
takaisin kirkkoon ja aloitin alusta. Tämä meni vähän kuin Leninin opeilla, että
kaksi askelta eteen, yksi taakse.
Uskoni ei ole juurikaan vahvempi tai heikompi kuin
ennenkään, mutta aina, kun epätoivo valtaa, muistan kunnioitetun filosofi Torsti
lehtisen sanat: En ole uskossa, mutta usko on joskus minussa ja minua hymyilyttää. Ortodoksien jumalanpalveluselämän vahvuus on sen
samankaltaisuus aina ja kaikkialla. Menit sitten kirkkoon Kreikassa, Virossa
tai Leppävirralla, kaava on kutakuinkin sama ja tiedät, mitä siinä tapahtuu. Vähitellen
minunkin seisominen on muuttunut tietoiseksi osallistumiseksi yhteiseen
rukoukseen. Enää ei tarvitse kiinnittää huomiota ulkoisiin seikkoihin kuten ristinmerkin
tekemiseen, polvistumiseen, liikahteluun. On tilaa rukoukselle. Toki ajatus
karkaa välillä, riippuen tilanteesta ja mielenalasta, mutta sitä on tullut
itselleen armollisemmaksi tässäkin suhteessa, eikä vaadi itseltään enempää kuin
mihin kyvyt riittävät. Uskomme, että Jumala on antanut ihmiselle vapaan tahdon.
Siksi kaikki toiminta niin kirkossa kuin täällä maailmassakin, on suoraan
verrannollinen siihen, mitä itse tahdot tehdä.
Kirkkoa sanotaan sielun sairaalaksi ja sitä se todella on.
Jos ei aivan ehjänä niin ainakin jonkin verran parantuneena sieltä lähtee. Kaikkea ei tarvitse ymmärtää heti ja sen oivaltaminen onkin tässä tietotoyhteiskunnassa elävälle todellinen haaste. Intuition kuuleminen vaatii todella opettelua, mutta siihenkin, luulisin, harjaantuu pikkuhiljaa.
Tärkein ohje, minkä olen saanut tällä kirkkotiellä on tämä: Se hetki, jonka
juuri tällä hetkellä sivuutat, se ihminen, jonka kohtaat juuri tässä ja nyt, se
tehtävä, jota juuri nyt olet suorittamassa – nämä ovat elämäsi tärkeimmät
asiat. ( Kallistos
Ware: Ortodoksinen tie s. 188)
Hieno elämänmakuinen kirjoitus, jossa myös tärkeää tietoa. Kiitos.
VastaaPoistaOlet osannut pukea sanoiksi asiat, joita varmasti monet meistä kirkoissamme kävijöistä mielessämme pohdiskelemme. Esitit asiasi kauniisti ja selkeästi. Ei ole kurssi kohdallasi mennyt hukkaan. Jatka samaan malliin!��❤️
VastaaPoistaKaunista, mutta minusta usko ei ole vain henk.kohtainen, vaan myös yhteinen. Viestikapulana se on saapunut kaukaa toisten kautta. Rakastan ilmaisua, älä katso syntejämme vaan kirkkosi uskoa.
VastaaPoistaOlet ilmeisesti sitä sukupolvea, joille Marxilla ja Leninillä oli merkitystä, kun tuot ne tässä yhteydesdä esille. Nykynuorille ihan tuntemattomia, paitsi yhteiskuntahistoriaa opskeleville.
VastaaPoistaHieno kirjoitus. Siinä paljon ajatuksia herättäviä ulottuvuuksia.
VastaaPoistaTuo ajatus ihmisen vapaasta tahdosta saa minut suunniltani vihasta. Miten niin vajavaiseksi luotu, kuin ihminen on, osata tahtoa rakentavia asioita!? Ja paljon muuta sanosin, jos jaksaisin.
VastaaPoista