Kun tulin kesäkuussaValamosta opasviikolta, sanoi auto pari kilometriä
ennen Varkautta, että puuh ja röh. Vaikka kuinka painoi kaasua, mentiin
matelemalla. Takapeilistä näkyi muhkea,
valkoinen höyrypilvi. Sillä tavalla
autosta menee turbo (1000€). Edellisen kerran toukokuussa pilvi nousi
etuosasta. Silloin meni kannentiivistin (1000€).
On liian haasteellista siirtyä näillä nurkilla
julkiseen liikenteeseen, vaikka kuinka
sitä kannattaisi. Kaupunkiin pääsee parin tunnin välein
pitkin päivää, mutta ei iltaisin. Jäisi kokoukset ja konsertit, jäisi kurssin
pito ja muut mukavat. Onnibussillekin pitäsi ajaa taksilla. Tuskin kannatti alkaa 350 000 km palvellutta
ryhtyä korjaamaan. Olihan se jo näyttänyt tarpeeksi rahareikiä, söi niin
pirusti dieseliä ja oli muutenkin turhan kopea nykymeikäläisen alla.
Osuipa sitten hakuun Auto,
tuttu merkki. Täytti kaikki vaatimukset: vähän ajettu, nuori, vähäkulutuksinen,
ollut yhdellä omistajalla,
täydellinen huoltokirja, jymäkkä vaihteisto, tuttu tuoksu. Naapuri
parkaisi HUI ja ystävä WAU.
Kun turbo menee, vauhti
hyytyy. Arki selkenee. Ei tarvitse miettiä, että lähtisikö Italiaan vai Norjaan,
söisikö Rossossa vai Amandassa, hankkisiko mökin vai veneen.
Tähän ei nyt liity minkäänlaista luopumisen tuskaa. On
ylellistä körryyttää tätä elämää viimeinkin omalla vauhdilla, katsoa nukkuvaa
koiraa, järveä, taivasta, hakea kirjastosta kaikki lukemattomat kirjat kuten Teppo
Kulmalan Tuupovaarat. Saa vaikka keskellä yötä nousta kirjoittamaan ylös se
idea, jonka alitajunta unessa tuotti. Ei haittaa sade, ei pakkanen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti