Nyt pitää miettiä, että rohkenenko kirjoittaa uudesta Finlandia-kirjasta
tähän. Paitsi että itseasiassa kirjoitin jo viime viikolla Pialle näin:
Margaritasta. Päähenkilö Senni Margarita on
ristiriitainen henkilö. Tulee raskaaksi ja hylkii lasta niin, että laihtuu
luurangoksi. Lapsi kuolee kirjassa jopa kaksi kertaa ja Sennin kohtu
poistetaan. Hänellä ei ole minkäänlaisia äidintunteita eikä surua tästä. Kylmä.
Toisaalta hoitaa huolellisesti poliolapsia, mutta edelleen tunteettomasti.
Täytyy vielä tarkistaa, että onko tosiaan noin tunteeton. Toinen ristiriita on
suhde kirjan henkilöitten suhde luontoon. Olihan 50-luvulla varmaan
luontofriikkejä, mutta näihin ihmisiin on istutettu tämän päivän luontofriikin
ajatusmaailma. On vähän niin kuin päälle liimattuja nämä ihmiset ja niiden
tarina ja ajankuva. On poliota, aborttilakia, maaltamuuttoa jne. Sitten kuin
mattona kaiken alla huikeaa luontokuvausta. Näen kirjan naivistitauluna, ei
varjoja, ei ulotteisuutta. Kaikki vaan näkyy selvästi. Siitä tykkään, että on
oikeaa ihmisten tarinaa, fiktiota, eikä mitään muodissa olevaa autofiktiota ja
tajunnanvirtaa. Ei tarvitse miettiä Annia, vaikka minähän en lue kirjoja
muutenkaan kirjailijan kautta vaan tarinana. Vähän kuin elokuvana mulla virtaa
ne läpi.
Minä etsimällä etsin Margaritan jälkeen jotain kevyttä ja
löysin sopivan, Antti Holman Kaikki elämästäni. Ai miten hyvin tehty kirja tai
ainakin minun tarpeeseeni Margaritan jälkeen ihan nappiin. Oli huumoria, syvyyttä,
nöyryyttä, lempeä ja lämpöä. Lontoon homoyhteisö ja Sonkajärven hiljainen
kyläraitti oli kuvattu niin kauniisti, että itku oli tulla. Osaisipa suhtautua
omiin muistoihinsa noin. Siis kuuntelin Holman itsensä lukemana. En tiedä,
miltä näyttää tekstinä. Täytyy joskus vilkaista. Minähän tykkäsin niistä Antti
Holman Kauheimmista runoistakin, joille XXX
nyrpisteli. Mulla on ne ihan cd-levynä, kun vitosella jossain myytiin. Mulla on
kuukausi ilmaista BookBetiä. Ihan mahtavaa on, kun voi lukiessa neuloa.
Margarita kyllä avautui eri lailla, kun kuuntelin Anni
Kytömäen haastattelun, mutta silti kirjan tunnelma minussa ei muuttunut. Olenko
niin perinteinen äiti ja isoäiti, että en aina muista, että kaikki ihmiset
eivät halua lapsia ja että kokevat painostusta yhteiskunnan taholta synnyttää ”valtionvauvoja”.
Tällä nimellä Senni lastaan kirjassa kutsuu. Hyvä, että asiaa kirkastetaan meille
normatiiveille.
Anni Kytömäki on pienesti tuttu. Hän oli nimittäin joku
vuosi sitten Lapinlahdella Matti Pulkkisen seuran seminaarissa puhumassa
aiheesta Luontokuvaus Matti Pulkkisen tuotannossa tai jotain sinne päin. Oli
hyvä tilaisuus, tupa täynnä ja keskustelu suht vilkasta.
Kirjotin yllä kahdesta kirjasta rinnakkain. On suuri
rikkaus, että on olemassa monenlaisia kirjoja meitä lukijoita tukemassa. Kun
yksi kirja ahdistaa, ota äkkiä toinen keventämään, mutta muista myös prosessoida ne tunteet, joita se edellinen
kirja herätti.
Nyt mietin, onko Suon villi laulu liian raju luettavaksi näinä ankeina aikoina.
En ole lukenut yhtäkään Kytömäen kirjaa, vaikka olen ollut aikeissa useasti. Nim.om. hänen luontoläheisyytensä kiinnostaa.
VastaaPoistaMinä olen ja elän - tällaiseksi syntyneenä ja jääneenä - kokonaisvaltaisesti. Siitä syystä koen tahtomattani tekijän työt tekijän ja hänen elämänsä häneen jättämien jälkien maustamina.
Heti nähtyäni ja kuultuani kirjailijan ensi kertaa jossain ohjelmassa, ymmärsin hänen ehdottomuutensa.
Pitää lukea hänen kirjansa, vaikka nyt arvelen niiden koskettavan minua liian syvästi ja henkilökohtaisesti.
maiorkki
VastaaPoista(nimi jäi pois äskeisestä)